top of page

Wel in je Vel Beurs

Stad Mortsel organiseerde tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid een ‘Wel in je Vel Beurs’

Wel in je Vel Beurs

Doelgroep:

Type:

Toegankelijkheid:

Kinderen & jongeren

Kijk, Beweeg, Beleef

Breed publiek

Wel in je Vel Beurs


Vanuit de Stad Mortsel organiseerde Marie Verhoven, deskundige vrije tijd de ‘Wel in je Vel Beurs’.  2024 was het 7de jaar dat Mortsel de welzijnsbeurs organiseerde, tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid.  


Welke actie hebben jullie georganiseerd? Wat houdt dit in?  

De Wel in je vel beurs is een moment waarbij de 2e middelbaarstudenten van Mortsel samen met hun klas naar de beurs komen. De beurs bestaat uit 2 grote delen. Een WELZIJNS – deel dat bestaat uit een marktje waar jongeren informatie kunnen vinden en een WELDOEN- deel met verschillende activiteiten waarbij jongeren worden aangemoedigd om leuke dingen te doen.  

 

Op het WELZIJN deel komen verschillende partners hun aanbod voorstellen, denk bijvoorbeeld aan WATWAT, TEJO, AWEL, JAC, TZITEMZO,… .  

 

Op het WELDOEN deel is er plaats voor toffe activiteiten die jongeren kunnen helpen zich goed in hun vel te voelen. Denk aan de TABOOTHS van JOETZ, gesprekken met Dirk De Wachter, een Silent Disco en veel meer.  

 

Waarom hebben jullie voor deze actie gekozen? Wat is de link met veerkracht? En hoe zetten jullie hiermee ‘omgaan met moeilijke momenten’ in de kijker?   

 1/5 jongeren geeft aan dat hij/zij niet goed in hun vel zit. De verschillende organisaties die worden aangeschreven om deel te nemen zijn daarom ook heel enthousiast dat ze de jongeren op deze manier kunnen bereiken.  

 

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Duidelijke samenwerking met de verschillende scholen in Mortsel, die allemaal een tijdsslot krijgen om aanwezig te zijn op de welzijnsbeurs. Eens aanwezig worden de jongeren opgesplitst in 2 groepen die wisselen. Zo kunnen ze zowel het welzijn als het weldoen deel volop beleven.  

 

Hoe hebben jullie deze actie(s) in de kijker gezet? 

Dit is een actie die enkel toegankelijk is voor de scholen uit Mortsel. We zorgen er wel voor dat we zeker beelden maken van de Wel in Je Vel beurs, zodat we via onze stadskanalen kunnen communiceren dat we inzetten op het onderwijs.   

 

Wat was de grootste moeilijkheid/uitdaging die je hebt moeten overwinnen?  

We merken dat de partners voor ons WELZIJNS deel heel erg enthousiast zijn en graag willen aansluiten. Echter zien we dat er meer en meer druk op deze partners ligt, waardoor het moeilijker is om elk jaar tijd vrij te maken om te kunnen aansluiten.  

 

Welke tip(s) heb je voor organisaties die een actie voor de 10-daagse willen doen?  

Niet twijfelen om iets te organiseren, gewoon doen!  

 

Wat vonden de deelnemers van jullie initiatief?   

We krijgen van de jongeren altijd fijne feedback. De jongeren amuseren zich en gaan ook content terug naar school.  



bottom of page