top of page

Stickeractie Limburgse GGZ-netwerken

Met de actie ‘Spreuken in het straatbeeld’ willen de GGZ-netwerken zichtbaarheid creëren en sensibiliseren.

Stickeractie Limburgse GGZ-netwerken

Doelgroep:

Type:

Toegankelijkheid:

Kijk

Breed publiek

Stickeractie Limburgse GGZ-netwerken

 

Sinds 2019 slaan de vier Limburgse GGZ-netwerken RELING, NOOLIM, LIGANT en Zorg aan Geïnterneerden de handen in elkaar om deel te nemen aan de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid. Het doel is samen stappen te zetten om het taboe rond praten over hoe we ons voelen te doorbreken. Met de actie ‘Spreuken in het straatbeeld’ willen de GGZ-netwerken zichtbaarheid creëren en sensibiliseren. Van 1 tot 10 oktober rijden er zo’n 800 auto’s in Limburg rond met spreuken die je aan het denken zetten over je eigen geestelijke gezondheid en veerkracht. De actie kwam spontaan tot stand en is een dynamische variatie op de spreuken die verschijnen op de ramen van organisaties, openbare gebouwen en winkels.                          


Samen VeerKRACHTIG  

“Het taboe doorbreken, kan enkel als we er een wij-verhaal van maken”, geven de netwerken geestelijke gezondheid aan. Niet iedereen slaagt er in om in zijn eentje recht te krabbelen. ‘Samen Veerkrachtig’, het thema van de 10-daagse, verwijst naar het belang van een helpende hand, een bemoedigend schouderklopje. Daar put je kracht uit. Zorgen voor elkaar, dat is zorgen voor veerkracht. Veerkracht houdt in dat je ook ongeluk in je leven toelaat, dat je leert omgaan met tegenslagen. Met andere woorden: je mag gerust eens falen. Geef toe, een mooie gedachte om mee door het leven te gaan.”


Uitdaging

De GGZ-netwerken bestaan uit heel wat partners. Via een centraal aankooppunt kunnen de organisaties autostickers tegen aankoopprijs bestellen. Promotie gebeurt via verschillende communicatiekanalen, zoals Facebook, LinkedIn of de gemeenschappelijke GGZ-nieuwsflash. De grootste uitdaging van deze actie bestaat volgens David Dol, netwerkcoördinator van RELING, in het verankeren van de actie op lange termijn. Wat begon met het enthousiasme en initiatief van hemzelf, moet voet krijgen in de werking van de verschillende GGZ-netwerken. De belangrijkste tip die David Dol meegeeft aan andere organisaties die een dergelijke actie op poten willen zitten is: ‘Begin op tijd!’.


bottom of page