Samen Veerkrachtig

10-daagse van de Geestelijke Gezondheid

Het leven zoals we dat kennen wordt al een hele tijd serieus op zijn kop gezet door het coronavirus. Voor veel mensen gaat dit gepaard met stress, onzekerheid, of zelfs angst. Wat kan helpen in deze woelige tijden? Een flinke portie veerkracht! Van 1 tot 10 oktober zetten we tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid het investeren in een goede geestelijke gezondheid én van veerkracht in de verf. “Maar wat is veerkracht nu precies?”, horen we je denken. Hieronder leggen we je uit wat veerkracht precies is en wat het je allemaal kan opleveren.

ACTIVITEITEN

Workshops, meditatie, fototentoonstellingen, fuiven, theater, danstherapie… Honderden activiteiten verspreid over Vlaanderen geven je mentale gezondheid een boost. Goed kiezen is de boodschap.

Over veerkracht

Wat is veerkracht en waarom is het zo belangrijk?

Stress en tegenslag maken deel uit van het leven, maar kunnen je soms danig uit evenwicht brengen. Ieder van ons gaat er anders mee om. Hoe sterk jouw mentaal welbevinden te lijden heeft onder de druk, tegenslagen en veranderingen, hangt af van hoe veerkrachtig je op dat moment bent.  
Mensen met een sterke veerkracht laten zich niet snel van de wijs brengen: zij kunnen hun balans goed bewaren. Je kunt zeggen dat veerkracht het vermogen is om terug te veren na tegenslagen en je aan te passen aan stress of aan (ingrijpende) negatieve veranderingen. Veerkracht gaat over flexibel omgaan met moeilijke momenten. Lees hier meer over hoe veerkracht precies werkt.

Goed nieuws: veerkracht kan je trainen!

Maar, veerkrachtig zijn is niet een kwestie van alleen maar ‘je best doen’. En veerkracht is ook geen persoonlijkheidskenmerk. Je wordt dus niet geboren als super-veerkrachtig! Het is een samenspel van factoren: een deel van ieders veerkracht wordt weliswaar bepaald door de biologie en is dus genetisch. Maar even belangrijk zijn je ervaringen doorheen je levensloop. Die bepalen ook voor een stuk hoe je in het leven staat. De wisselwerking tussen verschillende factoren kan ervoor zorgen dat  ‘terugveren’ na een tegenslag soms (tijdelijk) niet meer lukt. 

Maar er is ook goed nieuws: je kan je veerkracht voor een stuk zelf versterken, net zoals je een spier traint. Belangrijk hierbij is dat je probeert te achterhalen wat voor jou het best werkt –want iedereen is uniek- en dat doe je het liefst op momenten dat er niet te veel tegelijkertijd op je afkomt. Nood aan inspiratie? Geluksdriehoek.be is een online platform waarop je een brede waaier aan tools vindt. Grasduin in de informatie over veerkracht en andere thema’s en laat je inspireren door de verhalen van anderen of probeer zelf uit wat jou kan helpen om je (nog) beter in je vel te laten voelen en veerkrachtig te zijn!
 

Anderen zijn belangrijk voor onze eigen veerkracht…

Je veerkracht versterken: dat heb je dus voor een deel zelf in handen. Tegelijkertijd spelen de mensen rondom je een grote rol. Er gewoon mogen zijn en er door anderen gewaardeerd worden. Beseffen dat er ook andere mensen zijn die met gelijkaardige dingen worstelen of gelijkaardige dingen meemaken, of horen van iemand dat er een weg terug is en dat herstel mogelijk is. We hebben allemaal nood aan verbondenheid en erkenning. En zeker op moeilijke momenten is verbondenheid met de mensen rondom ons extra krachtig.

Bij iemand terecht kunnen waar je op verhaal kunt komen wanneer het minder gaat kan een groot verschil maken. Durf dus hulp vragen wanneer het nodig is: het is geen uiting van kwetsbaarheid, maar een uiting van veerkracht!

…net zoals wij zelf belangrijk zijn voor de veerkracht van anderen

Omgekeerd geldt: sta open voor signalen van anderen. Weet dat je heel wat voor anderen kan betekenen. Door aandachtig te luisteren bijvoorbeeld, zonder te oordelen. En open te praten over je eigen moeilijkheden en de manier waarop je ermee omgaat. Je oprechte betrokkenheid kan wonderen doen voor de veerkracht van anderen. En je houdt er zelf ook nog eens een goed gevoel aan over!

Veerkrachtig zijn en blijven, dat betekent dus verschillende hulpbronnen ontwikkelen en zoeken, zowel individueel als in je omgeving. Op die manier kan je de juiste competenties inzetten wanneer nodig, afhankelijk van de situatie.
Veerkrachtig zijn is eigenlijk altijd een verhaal van samen veerkrachtig zijn.